" پایان نامه -تحقیق-مقاله | تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش – 8 "
“
قانونگرایی در سازمان۱۳-۱۰وابستگی اجتماعی زندگی کاری۱۶-۱۴فضای کلی زندگی۲۰-۱۷یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان۲۳-۲۱توسعه قابلیت های انسانی۲۷-۲۴مدیریت ارتباط بامشتریسوالات ۱ تا ۱۴ پرسشنامه
۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۶-۱- تعیین اعتبار( روایی) پرسشنامه
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد (خاکی،۱۳۸۷). بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داد ههای حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روشها اعتبار محتوا میباشد. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سؤالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای پرسشنامه به طور واقعی معرف ویژگی ها و مهارت های خاصی باشد که محقق قصد اندازه گیری آن ها را داشته است ، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. بنابرین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط استاد راهنما و تعدادی از مدیران بانک های ملی وملت کاشان مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار میباشد.
۳-۶-۲- تعیین پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده به این معنا که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ ( ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را می سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری، شیوه های مختلفی به کار برده می شود. از آن جمله می توان به روش های زیر اشاره نمود :
-
- اجرای دوباره آزمودنی (روش بازآزمایی)
-
- روش موازی (همتا)
-
- روش تصنیف (دو نیمه کردن)
-
- روش کودر – ریچارد سون
- روش آلفای کرونباخ.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را انداز هگیری میکند به کار می رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمر ه های هر زیرمجموعه سوال های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد.
سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
که در آن :
=J تعداد زیر مجموع ههای سئوال های پرسشنامه یا آزمون
= SJ2واریانس زیر آزمون Jام
۲S = واریانس کل پرسشنامه یا آزمون
بنابرین به منظور اندازه گیری قابلیت اعتماد که از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و نر م افزار Spss مورد بهره برداری قرار گرفت. بدین منظور یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از این پرسشنامهها و به کمک نر م افزار Spss میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سئوالات کیفیت زندگی کاری عدد ۷۶۲/۰ درصد و برای سوالات مدیریت ارتباط با مشتری عدد ۷۹۸/۰ درصد به دست آمد و از آنجا که این ضرایب بیشتر از ۷۰/۰% میباشد این اعداد نشان دهنده آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی بسیار خوبی برخوردار میباشد. جدول زیر نتیجه آزمون پایایی را نشان میدهد .
جدول ۳-۲ نتیجه نهایی آزمون پایایی سوالات
متغیر تعداد گویه ضریب آلفای کرونباخ کیفیت زندگی کاری ۲۷ ۷۶۲/۰ مدیریت ارتباط با مشتری ۱۴ ۷۹۸/۰
۳-۷- تجزیه و تحلیل آماری
در این پژوهش جهت بررسی داد ه های آماری از نر م افزار ۱۸ SPSSاستفاده شده است. دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شده است . در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد،به رسم نمودارها و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد و در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به فرضیه های این پژوهش از رگرسیون چند متغیره و ضریب تعیین استفاده شده است .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
۴-۱- مقدمه
امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر داده های جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق است ؛ تجزیه و تحلیل داده ها از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب میشود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش، به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرند. در ادامه نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در دو قالب آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه می شود.
۴-۲- آمار توصیفی
۴-۲-۱- جنسیت
جدول ۱- توزیع فراوانی جمعیت نمونه بر حسب جنس
جنس تعداد درصد مرد ۲۰۹ ۷/۶۹% زن ۸۷ ۰/۲۹% اظهار نشده ۴ ۳/۱% مجموع ۳۰۰ ۱۰۰%
این جدول بیانگر تعداد پاسخگویان برحسب متغیر جنس میباشد همانگونه که مشاهده می شود مردان تعداد (۲۰۹ نفر با ۷/۶۹% ) و زنان تعداد (۸۷ نفر با ۰/۲۹% ) را به خود اختصاص داده اند و تعداد (۴ نفر با ۳/۱% ) جنس خود را بیان نکرده اند.
نمودار شماره ۱- توزیع فراوانی جمعیت نمونه بر حسب جنس
۴-۲-۲- وضعیت تأهل
جدول ۲- توزیع فراوانی جمعیت نمونه بر حسب وضعیت تأهل
وضعیت تأهل تعداد درصد مجرد ۵۳ ۷/۱۷% متأهل ۲۴۲ ۷/۸۰% اظهار نشده ۵ ۷/۱% مجموع ۳۰۰ ۱۰۰%
این جدول بیانگر تعداد پاسخگویان برحسب متغیر وضعیت تأهل میباشد همانگونه که مشاهده می شود افراد مجرد تعداد (۵۳ نفر با ۷/۱۷ %) و متأهل تعداد (۲۴۲ نفر با ۷/۸۰%) را به خود اختصاص داده اند و تعداد (۵ نفر با ۷/۱%) وضعیت تأهل خود را بیان نکرده اند.
نمودار شماره ۲- توزیع فراوانی جمعیت نمونه بر حسب وضعیت تأهل
۴-۲-۳- سن
جدول ۳- توزیع فراوانی جمعیت نمونه برحسب سن
سن تعداد درصد ۲۹-۲۵ ساله ۳۶ ۰/۱۲%
“